lunes, 22 de mayo de 2017

Formación de voluntarios sobre educación del carácter / Volunteer's training in Character Education

This afternoon, after youth clubs, volunteers from my charity have had a training about character education.

The training was thought specially for the new volunteers in charge of the one to one mentoring with the girls who came weekly to improve their personal social skills, but I've attended also because I'm very interesting to improve my skills in this area.

As usual, session started with a little snack. We do this because usually people come straight from their jobs, and they can be relaxed with this time of spare and talking with other volunteers... then they can focus better in the training.

Sue O'Brian, Anthropology Expert, leaded first session. This session was a theoretical talk where Sue remembered us different important points about what Mentoring it is, which skills of mentor are, which needs have mentees, and she talked about details which could help us to improve our mentoring, such to be models ourselves and in that way they can learn with our acts, talk to them with concrete examples about how to live that virtue in different moments (school, family, with friends...).

After this first talk we had a break when we talked about our opinions about topics discussed in the talk and then, in work groups, we were checking and preparing activities that it can be useful in the one to one mentoring sessions.

I have found this training very interesting for many reasons:
- Firstly, because I could meet the new volunteers and talk with them about their aspirations and reasons to do volunteering. Moreover, it was a good way to discover which are the difficulties more common when people lead their mentoring and now I can think how we can resolve it (many  times mentors find difficult to communicate with mentees because of their low English level or because they are very young and don't know how to explain what they feel or think, for beginner mentors is difficult to manage first sessions but they have a handbook with guides step by step, and also they can ask staff always that they need).
- On the other hand, this training helped me to query myself my own ideas about what mentoring is, and how I can improve my own skills. The quote "Anyone gives what he doesn't have it" drew hardly my attention, and I thought that accurately, nobody can teach a 100% with their example... because although we know what is the best, we not always are able to do it, so, now I think that mentors teach with the example of struggle more than with the results of their efforts: how am I trying to get the virtues that I tell them? There is other question that I have without answer and it is very important: Virtues are habits, and habits needs repetition to be achieved, so... how can the mentor help his mentee if they are together only one hour a week and the mentor is not with the mentee the rest of the time to see how he try to improve in each opportunity?
- And finally, and although this wasn't a reason to go to the training, I was delighted because I could see how little by little I can understand most of the things that I hear in English, and moreover I'm not embarrass anymore to take part on the debate or to ask questions with more people.


Al terminar las actividades juveniles, hemos tenido una sesión de formación de voluntarios sobre la educación del carácter.
La sesión iba destinada especialmente a las nuevas voluntarias encargadas de las tutorías individuales con las niñas que vienen a las actividades de la ONG, pero yo también estaba muy interesada en participar para mejorar mis competencias en este área.
 La sesión, como siempre, ha empezado con un aperitivo que hemos preparado para que los voluntarios puedan hablar un poco entre ellos y conocerse mejor. Además, les ayuda a relajarse después de sus trabajos... porque la mayoría salen de trabajar poco antes de la hora de la reunión, y así pueden desconectar del trabajo y centrarse mejor en la sesión de formación.
Sue O' Brian, experta en Antropología, impartió una primera sesión teórica en la que fue recordando aspectos esenciales de la tutoría, las competencias del tutor, las necesidades del tutelado y descendió a aspectos muy concretos que pueden mejorar esa formación como ser modélicos para que aprendan de nosotros, poner ejemplos concretos de cómo vivir esa virtud en diferentes momentos en el colegio, familia, con amigos... etc. 
Tuvimos un breve descanso en el que comentamos entre nosotros nuestras opiniones sobre lo que habíamos escuchado y después, por grupos de trabajo, estuvimos revisando y preparando actividades que pueden ayudar en la práctica a quienes se encargan de las tutorías individuales de las niñas que vienen a la ONG.
La sesión me resultó muy interesante por muchos motivos:
- El primero es que pude conocer a nuevas voluntarias y hablar con ellas sobre sus aspiraciones y motivos por los que hacen el voluntariado. Además, me vino muy bien para conocer las dificultades más habituales que tienen a la hora de impartir su tutoría y pude pensar modos de mejorarlos (normalmente la falta de experiencia previa, a veces la dificultad para comunicarse con sus tuteladas porque tienen un nivel bajo de inglés o porque no están acostumbradas a tratar con niñas pequeñas...).
- Por otro lado, me ayudo a cuestionarme mis propias ideas sobre lo que es la tutoría y cómo puedo mejorar yo mis propias capacidades. Me llamo un poco la atención el recordatorio de que "nadie da lo que no tiene", y pensé que en realidad un tutor no puede ensenar siempre con el ejemplo... sino más bien con el ejemplo de lucha por adquirir las virtudes que les proponemos (porque yo personalmente no soy perfecta y tengo muchas cosas que mejorar, pero no por eso voy a parar el crecimiento de las personas que dependen de mis orientaciones). Otra cuestión que, de momento, no me ha quedado resuelta es que, si las virtudes son hábitos, y el tutor solo ve a su tutelada una vez a la semana... ¿Cómo puede ayudarle a adquirir esos hábitos si no la ve actuar y no se lo puede recordar en los momentos concretos de ejercitarlos?
- Por otro lado, y aunque no estaba entre mis motivos para asistir a la formación, me encantó comprobar que ya voy entendiendo la mayor parte de las cosas que escucho en inglés, y que además ya no me da vergüenza intervenir para manifestar mi opinión o hacer preguntas en público.

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